Den nya kreditlagen är mitt fel, Ratsit del 1

Såg att Beatrice Ask tänker skärpa bl a reglerna för kreditinformation. Det är faktiskt mitt fel. Åtminstone delvis.

För några år sedan fick jag och min dåvarande AD, Mats Millner (numera på SandbergTrygg) i uppdrag att göra reklam för Ratsit. Alltså på den tiden Ratsit fortfarande erbjöd gratis kreditupplysningar på nätet.

Självklart visste både kunden och vi att tjänsten var kontroversiell, bl a hade den fått kritik i bloggar, chattar och liknande. Det som var intressant vara att de mest kritiska var journalister, politiker och högre tjänstemän. Det vill säga de som har som jobb att bestämma över och granska andra.

Strategin blev därför att lansera Ratsit som en underdog; någon som jämnar ut maktbalansen och minskar både privata och offentliga makthavares informationsövertag.

Så här såg lanseringskampanjen ut:

Byrå: Tuvemark. Projektledare: Gunny Kron. Produktionsledare: Emma Cederholm. AD: Mats Millner. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Tuvemark. Projektledare: Gunny Kron. Produktionsledare: Emma Cederholm. AD: Mats Millner. Copywriter: Ulf Börgesson.

Hur gick det då? Faktiskt en megasuccé. Faktiskt gick det lite för bra. Skattemyndigheten fick tuppjuck. To be continued…

Uppdatering 100604: En bra artikel i ämnet i Resumé av Matti Larsson, chefredaktör på nyhetsbyrån Siren.

Uppdatering 100614: Igår skrev Expressen intressant i frågan.