The Empire Strikes Back, Ratsit del 2

Som jag skrev i förra bloggposten fick Skatteverkets generaldirektör tuppjuck över Ratsits framgångar. Liksom många politiker, journalister och andra makthavare gillade han inte alls tanken på att vem som helst kan ta en kreditupplysning.

Problemet var bara att Ratsit hade ett s k utgivningsbevis. Det innebär att sajten var skyddad av YGL, Yttrandefrihetsgrundlagen. Alltså hade man samma juridiska rätt att publicera folks inkomster och ekonomiska förhållanden som när ex vis Aftonbladet eller Expressen skriver sina artiklar på temat ”De är rikast i din kommun”, ”Så mycket tjänar kändisarna” etc. Och inkomstuppgifter är som bekant offentlig handling.

Att lösa det problemet krävde en del brännvinsadvokatyr från Skattemyndighetens sida. lösningen blev helt enkelt – utpressning. Man kallade upp alla kreditupplysningsföretag, och meddelade att om Ratisit inte slutar med detta skulle de inte få inkomstuppgifter på fil längre, utan på papper. Detta hade förvisso gynnat bemanningsbranschen (att knacka in 9 000 000 uppgifter manuellt tar tid), men resultatet blev att de slutade leverera till Ratsit.

Alltså, inga kreditupplysningar på nätet längre. Istället togs Ratsitkatalogen fram. Det innebär att du beställer alla inkomstuppgifter inom ett visst postnummer, och får dem på papper. En uppdaterad variant av Taxeringskalendern alltså.

Finessen är då att informationen då inte knyts till en individ. Eftersom mycket av kritiken mot Ratsit grundade sig på att det inte fanns ett ”legitimt” behov av att kolla folks inkomster, vad ett viktigt kommunikativt mål att legitimera Ratsit, t ex som man ska sälja bilen, hyra ut sommarstugan etc. Dvs att du har samma rätt som Siba eller Elgiganten eller Tele2 att inte bli blåst.

Efter att alltså ha kringgått Skatteverkets kringgående av Yttrandefrihetsgrundlagen och Offentlighetsprincipen gjorde vi följande kampanj:

Byrå: Tuvemark. Projektledare: Gunny Kron. AD: Mats Millner. Produktionsledare: Emma Cederholm. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Tuvemark. Projektledare: Gunny Kron. AD: Mats Millner. Produktionsledare: Emma Cederholm. Copywriter: Ulf Börgesson.

Och såhär såg den ut på stan:

Byrå: Tuvemark. Projektledare: Gunny Kron. AD: Mats Millner. Produktionsledare: Emma Cederholm. Copywriter: Ulf Börgesson.

Uppdatering 100604: En bra artikel i ämnet i Resumé av Matti Larsson, chefredaktör på nyhetsbyrån Siren.

Uppdatering 100614: Igår skrev Expressen intressant i frågan.