Om försvarets retoriska frågor

Såg försvarets (Försvarets?) nya kampanj på stan. Den innehåller ett element som man normalt ska vara försiktig med i reklam, nämligen retoriska frågor.

Jag tror t ex inte att det bara är jag som frestas att svara ”nej” när telefonkrängare ringer och frågar ”vill du ha billigare telefoni?” Den retoriska frågan uppfattas nämligen ofta som just ett retoriskt knep; ett trick för att få mig att nicka och hålla med. I läsarens/lyssnarens inre uppstår lätt ett tvivel, en undran; ”vad är de egentligen ute efter?” I värsta fall känner man sig utsatt för manipulation.

När det gäller försvaret blir frågan dessutom ganska märklig; ”Har du vad som krävs för att ha en åsikt?”. Även bortsett från den något klumpiga formuleringen, är frågan helt fel ställd. Svaret är självklart ja. Inte bara jag, utan alla myndiga medborgare har vad som krävs för att ha en åsikt. Fenomenet kallas demokrati, ett av de värden Försvaret utger sig för att försvara, hemma och utomlands.

Varför blev då formuleringen såpass klumpig? Och dessutom en aning fånig? Antagligen för att man fortsätta temat från den tidigare briljanta rekryteringskampanjen på temat ”har du vad som krävs?” (Som genom att ge folk uppgifter att lösa gjorde det till en äkta fråga; inte en retorisk dito, eftersom svaret inte är givet på förhand.)

Kampanjen hittar du enklast via Dagens Media.

Uppdatering: Byråns försvarstal (så att säga) hittar du i Resumé.