Clint Eastwood i reklam för ABF i Östergötland

För ett par år sedan fick vi i uppdrag av ABF och Socialdemokraterna i Östergötland att marknadsföra ABF:s äldrerådslag i Östergötland.

Och det kanske, för den oinvigde, verkar sådär lagom sexigt. Eftersom budgeten var begränsad valde vi att jobba med Clint Eastwood, mediavalet blev flyers på stan (en bra sak med folkrörelser är att de kan fixa folk).

Byrå: Ubik! Copywriter och projektledare: Ulf Börgesson. AD: Ida Alfredsson.

Och så här såg baksidan ut:

Byrå: Ubik! Copywriter och projektledare: Ulf Börgesson. Art Director: Ida Alfredsson.

Får man då använda Clintan på det här viset? Svaret är ja, det får man. Flyern har nämligen inget kommersiellt syfte. Och då är det juridiskt sett inte reklam, och lagen om namn och bild i reklam gäller inte.

Men hur blir det då med genusperspektivet? Det kommer på måndag.

Trevlig helg!

Uppdatering 100907: Tydligen fler som vill använda grånade hjältar.