Skolan behöver fler underkända lärare

I ett par tidigare bloggposter visade jag hur vi rekryterade människor som vill arbeta som tillfälliga lärare. Som jag nämnde handlar bemanning om två saker a) att hitta folk att hyra ut och b) att hyra ut dessa.

Det visade sig att 80 % av de som vill arbeta genom Lärarförmedlarna underkänns inte lever inte upp till företagets krav. En skolledare kan alltså vara säker på att bara få någon ur de bästa 20 procenten om han eller hon löser sin bemanning via Lärarförmedlarna.

Ett så starkt argument ska inte krånglas till. Därför gjorde vi följande utskick till skolledare i Stockholm med omnejd:

Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson

Och så här såg baksidan ut:

Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson

Och här finns hela att ladda ner som PDF: lärar dr 80 procent

Aktiviteten följdes upp med en pressrelease som distribuerades via Newsdesk, där vi berättade om en offentlig upphandling där Lärarförmedlarna tog storslam på kvalitet.

Det var lanseringen. Nu tar jobbloggen semester till i början av augusti.