När det rödgröna tåget funkar bäst.

Satt just och kollade in de rödgrönas nya reklamfilm. Och jag tycker den är mer än lovligt platt. Filmen bygger på ett helgammalt tåg (sånt som brukar köra Intercity) och ett halvgammalt tåg (X2000). Budskapet är att vi står ”vid ett vägval”, det vill säga om vi ska ta det halvgamla eller det helgamla tåget.

För tydlighets skull: Det halvgamla tåget är de Rödgröna, det helgamla Alliansen. Båda är f ö leksakståg. När de kör pratar en trött speakerröst floskler som man hört hur många gånger som helst. Eftersom jag inte kommer ihåg något av vad speakerrösten säger, får jag nöja mig med att redovisa de intryck och reflektioner som sitter kvar:

  1. Är inte det helgamla tåget ett sådant som Lars Ohly jobbade på?
  2. Om nu valet är så himla viktigt, varför använder man då leksakståg som symboler? Borde inte den dramaturgiska eller retoriska tonen i så fall spegla detta ödesval? Vill man vara elak kan man säga att leksakståget speglar en låtsasdemokrati. Men det är mig fjärran att vara elak.
  3. Varför är de rödgrönas symbol ett tåg som aldrig håller tiden och inte klarar varken vinter eller sommar?
  4. Taglinen, ”En ny regering – för hela Sverige” är mer än lovligt innehållslös. Eller menar man att detta måste betonas extra? Oroar sig skåningar, norrlänningar eller göteborgare för att stå utan regering efter 19/9? Har det under valperioden förekommit någon smyganarki jag missat?
  5. Jag lyssnade igenom speakertexten en gång till, och nu ansträngde jag mig verkligen för att minnas något. Men det enda jag minns var en radda floskler, som i princip alla kan skriva under på.
  6. Är det bra att tåget stoppar ambulansen?

Fast det är klart, X2000 funkar ju oftast som bäst i september: Inte för varmt, inte för kallt och löven har inte riktigt börjat falla. Verkstadskillarna har hunnit jobba ikapp på underhållet efter semestern och så.

Själv får jag bara lust att lägga mig en septembereftermiddag i Allén, som det står i visan.

Filmen finns bl a hos Dagens Media och Resumé.