Därför är cyklister busar i trafiken

Bloggen Ekonomistas skriver under den oemotståndliga rubriken ”Miljömärkt kan göra dig tjock och elak” om hur vi använder ett eller flera moraliska val för att ursäkta omoraliska val.  Och rubriken är  motiverad, exemplen rör motion och goda gärningar.

Och jag har äntligen fått svaret på varför cyklister beter sig precis hur som helst i trafiken i allmänhet och på min gata (som är en gårdsgata) i synnerhet. Mer än en gång när barnen var små var det nära att blev påkörda av en cyklist i rejäl fart.

Förklaringen är att cyklistens mentala kalkyl (medveten eller omedveten) ser ut så här:

”Jag cyklar, därför är jag miljövänlig (1 pluspoäng) och dessutom sköter jag min hälsa (1 pluspoäng). Alltså kan jag bränna på så fotgängarna skvätter (1 minuspoäng) och ändå komma ut på plus.

Dessutom ägnar sig de där slöfockarna ändå åt onödig shopping (1 minuspoäng), äter onyttigt fikabröd (1 minuspoäng) eller, ännu värre, dricker öl (2 minuspoäng).

Min moraliska överlägsenhet är säkerställd – die strasse frei!”

Fenomenet med moral licensing, som det formellt heter, har på senare tid förekommit bland såväl katolska präster, feministiska föreläsare och socialdemokratiska valarbetare.

Läs artikeln på Ekonomistas. Läs förresten alltid Ekonomistas.