När LO visade nazister i GP.

Den här annonsen har några år på nacken, närmare bestämt från valet 2002. Tyvärr känns den mer aktuell än någonsin, nu när Sverigedemokraterna faktiskt visat vilka de är bakom fasaden. Även om de tydligen försöker pixla sig just nu.

Hursomhelst, vi fick i uppdrag av LO-distriktet i Göteborg att göra en s k ”röstuppmaningsannons”, dvs en annons vars syfte är att öka valdeltagandet.

Traditionellt hade röstuppmaningsannonserna haft formen av mer eller mindre trötta uppmaningar att ”rösta med S”, som såväl i tonalitet som formspråk vände sig till gubbar i blåställ (verkstad) och tanter i vit rock (vård).

Vi kände en vibb i tiden, att rasister och andra extremister började röra på sig. Och de har som bekant också rösträtt. Lösningen blev den här annonsen som gick som helsida i G-P, Metro och Bohuslänningen. (LO-distriktet i Bohuslän hängde också på.)

Rör pekaren över bilden, om du vill läsa brödtexten.

Fler och fler väljer att inte rösta. Samtidigt uttrycker många sin åsikt med allt från att kasta gatsten till att hetsa mot minoritetsgrupper. Det är dags att lägga uttryck som "min röst räknas ändå inte" på hyllan. Din röst förändrar inte världen på kort sikt, men på lång sikt har den stor betydelse. Gå och rösta den 15:e september.
Byrå: The Gate. Projektledare och Creative Director: Ulf Börgesson. Copywriter: Markus Näslund. Art Director: Petra Ryrberg. Original: Peter Thorsby. Produktionsledning: Marie Molander.

Själv tycker jag det är både starkare och mer relevant än att kalla Maud Olofsson för ”Dumskalle” eller svartmåla motståndaren som person, men jag är förstås part i målet.

Jag tycker att LO-gänget i Göteborg ska ha stor cred för att de vågade sticka ut.