”Två liter mjölk och en skiftnyckel, tack!

För några år sedan fick jag i uppdrag att hjälpa HDF när de skulle ställa ut på en mässa. HDF arbetade som grossister åt järn- bygg- och färgfackhandeln.

Så självklart skulle de ställa ut på Elmia Foodmart, den största mässan för livsmedelshandeln. Syftet var att marknadsföra ett enkelt ”järnhandelssortiment” med basprodukter som skulle kunna funka att sälja i livsmedelshandeln.

En sak som skiljer järn- och livsmedelshandeln är att järnhandeln generellt har marginaler som inte finns i livsmedelshandeln. Så vi tog bland annat fram den här affischen:

Byrå: Ubik! Projektledare & copywriter: Ulf Börgesson. Art Director: Håkan Sandsjö.

Och istället för en stor broschyr tog vi fram en enkel flyer i fickformat som säljarna kunde ha i kavajfickan. Den såg ut såhär:

Byrå: Ubik!. Projekledare & copywriter: Ulf Börgesson. AD: Håkan Sandsjö.

Sedan gjorde vi såklart en mer komplett, men ändå enkel, presentation av konceptet: Den kan du ladda ner här som PDF.