Nå i Verdens Gang – det er greit! (1 av 5).

Byrå: Factum Reklambyrå. Art director, Nicolas Krizan, projektledare Sammy Almedal, copywriter Ulf Börgesson.

Den här annonsen, den första i en serie på fem, sitter i Verdens Gang (typ Norges Expressen) idag. Formatet är en s k rink; en helsida i bredd men ganska låg. Tips: Ska du göra annonser i mindre format, är låg och bred bättre än hög och smal, generellt sett.

Kampanjen är signerad de kreativa kompisarna på Factum Reklambyrå, som fick uppdraget att lansera Tågkompaniets nya helgtrafik mellan Karlstad och Oslo.

Från och med 11/12 (bokningen är öppen…) åker man till det facila introduktionspriset av 170 spänn, enkel resa. Så denna (och kommande annonser i samma serie) syftar helt enkelt till att få oslobor att åka till Karlstad och kolla hockey, ta en billig öl, shoppa och relaxa lite. Varför inte på Clarion i Karlstad som erbjuder billiga rum.

Självklart finns det även en del av kampanjen som går ut på att få värmlänningar att åka till Oslo, men den återkommer vi till.