Off the radar. Vans nya kampanj.

Såg den här utomhusreklamen på väg till jobbet i morse. Nu är visserligen vi äldre herrar inte direkt i målgruppen, men dock:

  1.  Facebook och webb i all ära, men vore det inte bra att tala om var butiken ligger? (Nej, det står inte i smutstexten längst ner till vänster.)
  2. En bra rubrik för utomhusreklam ska inte vara för lång. Typ fem ord, helst inte mer, är en tumregel. Detta funkar om ”off the wall” är att betrakta som rubrik, men i så fall har affischen brödtext, vilket är i princip meningslöst. Är all text att betrakta som rubrik är den på 25 ord (är vi snälla och räknar ”off the wall” som ett grafiskt bildelement, snarare än text, är den ändå på 22 ord). För den skull någon dristar sig till att påpeka ”men du är ju inte i målgruppen ju”, bör denne betänka att ungdomar generellt har mindre tålamod med långa budskap.
  3. Om någon säger att ”men den huvudgrjen är ju det vi kör på fejan”, kan man ju ifråga sig varför man lagt pengar på något som tydligen inte upplevs som viktigt.
  4. Rent språkligt kan man ifrågasätta blandningen av svenska och engelska. Jag är ingen purist vad gäller det, men ”Gratis limited edition T-shirts och give aways hela dagen”? Bestäm er, vill ni vara lite sådar coolt amerikanskt down with it, skriv rubbet på engelska.
  5. Grafiskt innehåller affischen alldeles för många element (ett element är i princip en bild eller ett textblock som uppfattas som en helhet). Färre är alltid bättre än många.
  6. Affischen är en svårartat fall av logo/namntjat. Namnet Vans finns på, ja hur många platser (inräknat diverse loggor, symboler och i ren text)? Diagnos: Logos masturbatis.

Och nu är måndagen slut.