Tågen går åt båda hållen.

För ett par veckor sedan visade jag kampanjen jag gjorde tillsammans med de kreativa kompisarna på Factum Reklambyrå för att få oslobor att ta tåget till Karlstad. Kunden är Tågkompaniet, enligt mätningar en av Sveriges bästa operatörer.

Men tåg går som bekant i båda riktningarna (därför är ”tåget till framtiden” ett märkligt uttryck, hur vet man att tåget går just till framtiden och att man alltså inte åker åt fel håll?), så därför gjorde vi även en kampanj för att få värmlänningarna att åka till Oslo.

Och det bli ju på ett sätt lite trixigt, eftersom det är två olika budskap. Att det är billigt äta äta och dricka för norska oljedollar i Karlstad är det liksom inget snack om, men det budskapet funkar inte åt andra hållet. Alltså tog vi istället fasta på att Oslo är värmlänningarnas närmaste storstad; mer att se, mer att göra.

En annan sak som skiljer, är att det krävs mer för att slå igenom i Oslo än i Karlstad. Alltså lade vi mest krut på köpta medier i Oslo, medan vi gjorde en mängd mindre aktiviteter i Karlstad.

En förutsättning som däremot är gemensam, är att många svenskar (inte minst värmlänningar) jobbar i Norge. Fast vi fick turnera det på ett annat sätt:

Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorenzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.

Den här affischen sitter uppe på tågstationerna i Värmland. Dessutom gjorde vi direktreklam i vykortsformat, som ser ut såhär:

Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorenzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.

Baksidan ser ut såhär:

Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorentzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.

Sedan hade vi en flyer som delades ut på stan:

Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorenzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.

Baksida:

Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorenzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.

Och så körde vi e-post reklam, satte upp trottoarpratare och en massa annat.

Vill du se bannern, finns den på Värmlandstrafiks och Tågkompaniets hemsidor.

Ett litet trix var att göra en affisch som ska sitta inne i tågen (de kör ju redan vardagar, det är helgtafiken som börjar i mitten av december). Den måste ju funka för både svenskar och norrmän, så den blev såhär:

Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorenzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.