Glöm opinionsunderökningar – så plockar du vinnaren i presidentvalet

Opinionsundersökningar i all ära – det finns betydligt bättre sätt att ta reda på vem som står som vinnare på tisdag. Från en hemlig, välunderrättad källa kan nu Ubik-bloggen avslöja vad som styr.

  1. Washington Redskins. Om de vinner sista hemmamatchen innan valet, behåller det regerande partiet makten. Alltså demokraterna och Obama i det här fallet. Har stämt vid varje val sedan 1940, med ett undantag. Inget opinionsinstitut slår det. Notera att det inte spelar någon roll hur Redskins klarat sig i serien, det bara den sista hemmamatchen före valet som räknas.
  2. Halloweenmasker. Trots att maskerna egentligen ska vara skrämmande, är det faktiskt så att kandidaten med flest sålda masker vinner: om det säljs mer Obama-masker än Romney-masker, vinner Obama. Har stämt för varje val sedan 1980, inga undantag.
  3. Barnens röster. Precis som i Sverige har man skolval i USA. Och den barnen väljer, vinner. Har stämt i 15 av de 17 senaste valen. Undantagen är Nixon vs Kennedy 1960 (vilket är märkligt, med tanke på att Kennedys unga appeal alltid brukar framhållas), men då var å andra sidan vinstmarginalen mikroskopisk. De valde också Dewey före Truman 1948. Det beror antagligen på att Knatte, Fnatte och Tjatte heter Huey, Dewey och Louie i det amerikanska originalet.
  4. Glöm Oklahoma, kolla på Vigo County, Indiana. Distriktet har röstat på vinnaren sedan 1956. Sedan 1892 har ca 100 000 invånarna de röstat på vinnaren i varje val utom två.
  5. Sommar-OS. Om tävlingarna hålls i ett land som tidigare utsetts till arrangör, kommer det regerande partiet att vinna.  Hålls tävlingarna i ett land som aldrig tidigare utsetts till arrangör, vinner oppositionen. Har stämt i 12 av de 13 senaste valen, undantaget är 1988. Nyckelorden är ”utsetts till arrangör”, det spelar alltså ingen roll om tävlingarna genomfördes eller inte; första gången vi såg OS i Japan var ´64 men Japan skulle haft tävlingarna redan 1940, men det kom annat emellan.

SVD

SVD2

DN1, DN2,