Om lime, döden och smaklösa pingviner – mattips inför Valborg.

"Vinkar Charon från sin brusande älf, Och tre gånger sen Dödgrävaren sjelf" - påskhälsning från Hurghada, typ 1 500 f kr. "Vinkar Charon från sin brusande älf, Och tre gånger sen Dödgrävaren sjelf" - påskhälsning från Hurghada, typ 1 500 f kr.

”Vinkar Charon från sin brusande älf, Och tre gånger sen Dödgrävaren sjelf” – påskhälsning från Hurghada, ca 1 500 f kr.

I Nordfalks nyhetsbrev för april får du veta att pingviner egentligen är ganska smaklösa (nej, det handlar inte om att undvika dem på grillen i sommar). Och att du hade tur som överlevde påsken. Särskit om du tog en resa till Sharm el-Sheik, är äldsta syskon eller så.

Det handlar också om lime, och hur du gör en äkta peruansk ceviche. Vi kollar också på hur Nordfalks provkök arbetar, och vad som hänt där på sista tiden.

Länkar till de olika artiklarna:

  • Om du överlevde påsken, hade du tur. Vi tittar närmare på dödsängeln och varför vi äter ägg till påsk. Läs ”Påsken är läskigare än du tror.”
  • I (de något äckliga) spåren av hästlasagne, kryddfusk och annat ökar kraven från kunderna på mer utförliga specifikationer, innehållsdeklarationer redan på provstadiet, spårbarhet och allergenfritt. Läs om hur Nordfalks uppfyller de kraven.
  • Lime är oundgänglig i en äkta peruansk ceviche. Och den citrusfrukt som ligger närmast alla citrusfrukters förfader. Vi bjuder på receptet (som är rätt enkelt, faktiskt).
  • Vad gäller smaklöshet och pingviner syftar vi inte på vad de smakar (Världen väntar fortfarande på KFP – Kentucky Fried Penguin)  eller deras yttre – som förvisso är oklanderligt. Däremot finns det goda skäl att inte anställa dem som hovmästare eller – ännu värre – sommelierer. Förklaringen finns här!
  • Paulig Group har köpt Risenta, ett mycket framgångsrikt företag inom hälsosam mat. Det har man blivit inte minst genom framgångsrik produktutveckling. Läs mer! 
  • I Oslo den 11 – 12:e maj är det dags för A Taste of the Future, ett av Nordens mest spännande symposier och workshops inom sensorik. Högaktuella frågor som vad barn tycker om för smaker, nordiska smaktrender och skräddarsydd hälsosam mat. Läs mer!

Byrå: In Time. Art Director, Jonas Berg. Projektledare, Lisbeth Christensson. Copywriter Ulf Börgesson (Ubik!).