Nu är Nordfalks Solina i Sverige.

Byrå: Plentymore (f d In Time). AD: Simon Schlüter & Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson (Ubik!) Projektledare: Lisbeth Christensson. Byrå: Plentymore (f d In Time). AD: Simon Schlüter & Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson (Ubik!) Projektledare: Lisbeth Christensson.

I höstas köpte Solina Group Nordfalks av Paulig Group. Tillsammans med Formidabel (ägt av Solina sedan 2012), bildar Nordfalks nu Solina i Sverige. Kamraterna på Plentymore (f d In Time) har kommunikationsuppdraget för den nya organisationen, precis som de hade för Nordfalks. Med benägen assistans av yours truly.

Annonsen som lanserade fusionen gick som helsida och uppslag i fackpress. Glappet i uppslagsannonsens rubrik beror förresten på att tidskriften är limbunden; utan det försvinner en del av texten i vecket.

Vill du veta mer om fusionen och nya Solina i Sverige kan du läsa pressmeddelandet nedan.

Pressmeddelande som skickades inför sammanslagningen:

Nya Solina i Sverige – fokus på innovation.

Efter att Solina Group förvärvat Nordfalks från Paulig Group – koncernen ägde sedan tidigare Formidabel – kommer nu båda företagen att bilda Solina i Sverige.

Sammanslagningen beräknas vara genomförd fullt ut vid årsskiftet, men affärsfokus står klart redan nu:

– Vi tar avstamp i Solinas budskap ”vi skapar lösningar för morgondagens mat”, säger Lennart Ahrné, nuvarande VD Nordfalks. Vi ska bli ledande på utveckling av nya produkter för livsmedelsindustrins alla grenar vad gäller både ingredienser och smak.

Det här innebär att erbjudandet tas ett steg längre än vad de två tidigare företagen erbjöd:

– Vi ska vara drivande när det gäller helt nya produkter, säger Daniel Molin, i dagsläget kvalitets- och utvecklingschef på Formidabel. Du kan ringa till oss och vi utvecklar hela produkten åt dig; ingredienser, textur, smak med mera.

Nya Solina i Sverige kommer att gräva mycket där man står. Dels i företagen genom att tillvarata och förädla den kompetens som finns, dels eftersom Sverige är ett framstående matland. Som tack vara invandringen dessutom har en internationell matkultur:

– Vi har ju turen att finnas i både Malmö och Mölndal (strax utanför Göteborg). Det finns lika mycket att lära på en inspirationsresa till Rosengård eller Hammarkullen som till London, berättad Daniel.

Dels finns de allra flesta av världens drygt 200 nationaliteter i dessa städer, men de är också tillräckligt många för att påverka utbudet i butiker och av restauranger.

Självklart tittar man även på förnyelsen av ursvenska företeelser: Varför ska exempelvis blodpudding vara i halvmånar? Kuber är faktiskt bättre att steka.

Dessutom utforskar man helt nya råvaror. Insekter, till exempel.

– Det här är inte så konstigt som det låter, säger Susanne Rask, utvecklingschef på Nordfalks. Svamp lanserades först på 1700-talet i Sverige. Innan dess sågs det som något skumt som hade samband med troll, häxor och annat oknytt.

Den 4:e september hade ett av världens största företag inom skadedjursbekämpning ett event där man bjöd på insektsmat. I TV-serien ”Shark Tank” fick en entreprenör investeringar från riskkapitalister för att tillverka energibars av torkade och malda gräshoppor.

Så med nya Solina i Sverige är morgondagens mat redan här.

Fakta om nya Solina i Sverige.

  • Solina i Sverige har ca 8 000 råvaror att laborera med. Nordfalks hade tillgång till ca 600 och Formidabel ca 800.
  • Utvecklingsarbetet drivs genom dedikerade team som specialiserar sig på olika produktkategorier; fisk, chark och snacks och så vidare.
  • Vid behov kallas spetskompetens från andra länder in.
  • Det lokala erbjudandet stärks även genom att utvecklingsarbetet för Norden ska drivas från och i Sverige.

Om Solina Group

  • Solina Group bildades genom en sammanslagning av Sfinc Group och Savena Group 2012.
  • Sfinc grundades under namnet Pellicula i Belgien 1972 och Savena under namnet Saveur i Frankrike 1988.
  • Båda företagen expanderade var för sig geografiskt och verksamhetsmässigt. Det gemensamma arvet vad gäller kunskap och erfarenhet finns såklart med i Solina Group.
  • Det sammanslagna företaget fortsatte expansionen: Till Sverige kom Solina Group genom förvärvet av Formidabel 2012. Och 2015 förvärvades Nordfalks från Paulig Group i syfte att fusionera de båda svenska företagen.