Framtidens mat – veggo och klonade kor.

4254394

I Solinas nyhetsbrev för februari skriver jag om klonade kor, veggo och insekter: Den här gången står framtiden i fokus. Vi tittar närmare på både kortsiktiga trender och mer långsiktiga tendenser – och så klart vad de betyder för livsmedelsbranschen.

Fem nyheter som ändrar branschen.

Ett par av dem har potentialen att helt revolutionera branschen. Andra påverkar mer vissa grenar eller verksamheter. Läs mer om klonade kor, odlad kyckling, certifierad soja, köttslöjd, och nos till svans.

Småföretag klår jättarna på Google.

Plats ett och tre på Googles topplista över matrelaterade sökord 2015 innehas av småföretag. I sociala media slår stor hjärna tydligen stor plånbok. 

”Käka myror?” ”Visst, kittlar dödsskönt i kistan.”

Sakliga fakta talar för insektsmat. Men hur ska det praktiskt gå till? Vi belyser juridik och kommunikation kring insekter som mat.

Veggo växer vilt.

Det börjar komma tecken på att kött och chark stagnerar. På Willys och Hemköp ökade vegetariska livsmedel med över 100 % förra året. Vi berättar varför framtiden är grön. Och vad du ska tänka på när du tar den gröna linjen.

Solinas nyhetsbrev produceras av Plentymore. Arbetsgrupp: Art director Jonas Berg, copywriter Ulf Börgesson (frilans, Ubik), projektledare Lisbeth Christensson.