Sex megatrender som styr vad du äter. Och lite om jultraditioner.

I decembers nyheter på solinasverige.se kan du läsa en hel del matnyttigt (ok, jag är ändå göteborgare). Den här gången serverar jag dig (ok, ok göteborgsgenerna igen) sex megatrender, proteinskiftet, nya jultraditioner och märkning och spårbarhet.

God jul och trevlig läsning!

Megatrender – det som påverkar allt.

Kortfattat är trenderna:

  1. Teknologisk omvälvning, allt från 3D-skrivare som printer mat för äldre till svensk ekologisk odling av jätteräkor. Det är alltså inte bara IT.
  2. Den globala flytten till städerna, över 50 % av världens befolkning bor i städer. Och de står för 85 % av global BNP.
  3. Ändrad befolkningsstruktur; millenials är den största målgruppen någonsin.
  4. Den ekonomiska makten flyttar, 2025 kommer Kina och Indien att stå för 50 % av världsekonomin.
  5. Individens makt ökar. Idag är 43 % av världens befolkning länkad till en social plattform av något slag, jämfört med 7 % vid millennieskiftet.
  6. Konkurrens om resurser. Vi kommer att behöva producera 70 % mer mat 2050. Efterfrågan på vatten kommer att öka med 40 %.

Hela artikeln hittar du här.

Proteinskiftet rullar allt snabbare.

Proteinskiftet handlar om att vi måste hitta nya proteinkällor. Flera av de vi har är ekologiskt olämpliga, och dessutom ökar efterfrågan med en växande världsbefolkning. Som dessutom blir allt rikare: Många indier och kineser är vegetarianer för att de är fattiga, inte för att de vill.

Hela artikeln hittar du här.

Macheten kommer fram i märkningsdjungeln.

Det kommer att bli bättre märkningar av livsmedel framöver, inte minst när det gäller vegetariskt/veganskt. För den som vill ha sin biff, kommer ny isotopteknik att göra ommärkning av utländskt kött till svenskt att bli omöjlig.

Hela artikeln hittar du här.

Jultraditioner – inte så urgamla som du tror.

Julbordet blir allt grönare och allt mer internationellt. Men även det traditionella julbordet är inte så gammalt som du kanske tror. Fanny och Alexanderjulen började komma på 1880-talet.

Hela artikeln hittar du här.

Arbetsgrupp Solina

Byrå: Plentymore.

AD: Jonas Berg.

Projektledare: Lisbeth Christensson.

Copywriter: Ulf Börgesson (frilans).

Annonser