Portfolio.

Det här är jobb där jag både agerat copywriter och haft en ledande roll i idéutvecklingen. På några av dem har jag även agerat projektledare och/eller creative director.

Jobben ligger i bokstavsordning. Klicka på bilderna för att se caset som bildspel.

ABF.

Jag fick det otroligt sexiga uppdraget att marknadsföra ABF Östergötlands rådslag om framtidens äldrevård. Vi tog fram flyers/DR och, såklart t-shirts. Det blev en hit.

Aitellu.

Verktyget Aitellu Analys används för att mäta dels hur mycket det skrivs om något (vilket såklart är en baggis), men mäter även om det som skrivs är positivt eller negativt vinklat. Annonserna gick i varje nummer av Resumé under ett år.

Elicit.

Elicit är en av Sveriges absolut bästa IT-konsulter. Men som många konsultföretag behövde de paketera och tydliggöra sitt erbjudande. Eller snarare sina erbjudanden.

GLC.

Har jobbat en hel del med GLC, inte minst internt med strategi och utveckling. Men däremellan har jag också skrivit deras hemsida, företagspresentation, affärsområdespresentationer, förarhandbok etc mm osv.

Samt en och annan annons. De här berätta om GLC:s sponsring av Göteborgsvarvet och Chalmerscortègen.

Läkarstämman.

Kampanjen är i två delar, en som vänder sig till utställarna (det ordnas en mässa i samband med stämman) och en med besökarna som målgrupp. Vi ville ta fasta på att det är Nordens största läkarträff, samt att även andra än läkare kommer.

Länstrafiken i Mälardalen.

Utomhuskampanj i sommartid, vänder sig till bilister.

Lärarförmedlarna.

Arbetar med rekrytering och bemanning i skolans värld, från förskola till och med gymnasium. Grejen är att du alltid får en bra vikarie snabbt; höga krav på människorna de skickar ut och hög servicegrad mot kund.

Företaget arbetar i Storstockholm, Mälardalen, Göteborg och Malmö

Första DR mot skolor.

Första DR för rekrytering av vikarier.

Marknadsföring av konceptet Vikarie Direkt till skolor.

Lansering av kontoret i Uppsala.

Notera gärna den snitsiga varianten av Uppsala Universitets devis.

Nordfalks.

Nordfalks hjälper kunderna inom livsmedelsindustrin i produktutvecklingen genom att ta fram nya smaker och recept. Eftersom annonserna ska översättas till norska och finska finns det såklart inga vitsar i rubrikerna.

Dessutom skriver jag deras nyhetsbrev; alla artiklar hittar du på nordfalks.se, fliken Trender & Inspiration. 

Institutionell annonsering 2015.

Temat i både reklam och produktutveckling är Peru.

Institutionell annonsering 2014.

Förra året var temat Brasilien (såklart, det gäller att plocka gratispoäng där man kan). Då hade vi även en smaksnurra på nätet. Klicka i mitten, hjulet snurrar och stannar på en smak eller krydda. Och du får ett recept, fakta och trivia i rutorna under hjulet.

Institutionell annonsering 2013.

Första året vi jobbade med dem lät vi kommunikationen kretsa kring provköket.

One-offs.

Jobb jag tycker blev bra, men som inte är kampanjer i egentlig bemärkelse. Däremot fick flera av dem en rejäl effekt, inte minst ”Stoppa Terrorn” och ”Vallokalen ligger åt det hållet”. Dessutom puttades Northern Offshore Services nya, SEO-optimerade, hemsida upp dem ordentligt på Google.

Ratsit – lansering.

Ratsit erbjöd gratis kreditupplysning över nätet. Lanseringen blev en jättesuccé. Det gick faktiskt lite för bra.

Science Fiction Bokhandeln – butikslansering.

För ett par år sedan flyttade SF-bokhandeln till nya lokaler. Sortimentet utgörs av böcker (surprise!) filmer och spel inom SF, fantasy och skräck. Butiken vänder sig till de som har ett verkligt intresse. Kampanjen kulminerade i ett event på invigningsdagen. Gick skitbra.

Utomhusreklam – ganska nördig

Över 90 % av sortimentet är på engelska. Skräcktexten är f ö grammatiskt korrekt.

Onlinekampanj – riktigt nördig

Personliga mail och landningssidor samt ”bjud in en kompis”. Skickades till webbshopens kundregister.

Socialdemokraterna Mälardalsregionen.

Jag har jobbat med en hel del politisk reklam för arbetarrörelsens olika grenar. Här är en av mina personliga favoriter, gick som utomhusreklam i en valrörelse.

Tågkompaniet.

Vi fick uppdrag att lansera helgtrafik mellan Oslo och Karlstad (vardagstrafik körde de redan). Kärnan i vårt förslag var att göra två olika kampanjer, en mot norrmän och en mot svenskar. Samt att lägga huvuddelen av budgeten på norrmännen. Och det gick riktigt bra.

Lansering av helgtrafik Oslo – Karlstad (mot norsk målgrupp).

Lansering av helgtrafik Karlstad – Oslo (mot svensk målgrupp).