Det här är jobb där jag både agerat copywriter och haft en ledande roll i idéutvecklingen. På några av dem har jag även agerat projektledare och/eller creative director.
Jobben ligger i bokstavsordning. Klicka på bilderna för att se caset som bildspel.
ABF.
Jag fick det otroligt sexiga uppdraget att marknadsföra ABF Östergötlands rådslag om framtidens äldrevård. Vi tog fram flyers/DR och, såklart t-shirts. Det blev en hit.
Byrå: Ubik! Copywriter och projektledare: Ulf Börgesson. AD: Ida Alfredsson.
Byrå: Ubik! Copywriter och projektledare: Ulf Börgesson. Art Director: Ida Alfredsson.
Byrå: Ubik! Projektledare och copywriter: Ulf Börgesson. AD: Ida Alfredsson
Byrå: Ubik! Projektledare och copywriter: Ulf Börgesson. Art Director: Ida Alfredsson.
Byrå: Ubik! Projektledare och copywriter: Ulf Börgesson. Art Director: Ida Alfredsson
Aitellu.
Verktyget Aitellu Analys används för att mäta dels hur mycket det skrivs om något (vilket såklart är en baggis), men mäter även om det som skrivs är positivt eller negativt vinklat. Annonserna gick i varje nummer av Resumé under ett år.
Elicit är en av Sveriges absolut bästa IT-konsulter. Men som många konsultföretag behövde de paketera och tydliggöra sitt erbjudande. Eller snarare sina erbjudanden.
Byrå: Ubik. Projektledare och copywriter, Ulf Börgesson. Art Director: Simon Schlüter. Grafisk form och original: Jonas Berg.
GLC.
Har jobbat en hel del med GLC, inte minst internt med strategi och utveckling. Men däremellan har jag också skrivit deras hemsida, företagspresentation, affärsområdespresentationer, förarhandbok etc mm osv.
Samt en och annan annons. De här berätta om GLC:s sponsring av Göteborgsvarvet och Chalmerscortègen.
Byrå: In Time. Art Director, Simon Schlüter. Copywriter, Ulf Börgesson (Ubik!). Projektledare, Lisbeth Christensson.
Byrå: In Time. Projektledare: Lisbeth Christensson. AD: Jonas Berg & Ida Alfredsson. Copy: Ulf Börgesson.
Läkarstämman.
Kampanjen är i två delar, en som vänder sig till utställarna (det ordnas en mässa i samband med stämman) och en med besökarna som målgrupp. Vi ville ta fasta på att det är Nordens största läkarträff, samt att även andra än läkare kommer.
Utomhuskampanj i sommartid, vänder sig till bilister.
Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Désirée Lerider. AD: Roger Asplund. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Désirée Lerider. AD: Roger Asplund. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Désirée Lerider. AD: Roger Asplund. Copywriter: Ulf Börgesson.
Lärarförmedlarna.
Arbetar med rekrytering och bemanning i skolans värld, från förskola till och med gymnasium. Grejen är att du alltid får en bra vikarie snabbt; höga krav på människorna de skickar ut och hög servicegrad mot kund.
Företaget arbetar i Storstockholm, Mälardalen, Göteborg och Malmö
Första DR mot skolor.
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Första DR för rekrytering av vikarier.
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Byrå: Ida Alfredsson brand & design consultant. Projektledare och Art Director: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson
Marknadsföring av konceptet Vikarie Direkt till skolor.
Byrå: Brand Direction. AD och projektledare: Ida Alfredsson. Copy: Ulf Börgesson.
Byrå: Brand Direction. AD och projektledare: Ida Alfredsson. Copy: Ulf Börgesson.
Byrå: Brand Direction. Projektledare och AD: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Brand Direction. AD och projektledare: Ida Alfredsson. Copy: Ulf Börgesson.
Lansering av kontoret i Uppsala.
Notera gärna den snitsiga varianten av Uppsala Universitets devis.
Byrå: Brand Design. AD och projektledare: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson..
Byrå: Brand Design. AD och projektledare: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Brand Design. AD och projektledare: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Brand Design. AD och projektledare: Ida Alfredsson. Copywriter: Ulf Börgesson.
Nordfalks.
Nordfalks hjälper kunderna inom livsmedelsindustrin i produktutvecklingen genom att ta fram nya smaker och recept. Eftersom annonserna ska översättas till norska och finska finns det såklart inga vitsar i rubrikerna.
Temat i både reklam och produktutveckling är Peru.
Byrå: In Time. Art Director, Simon Schlüter. Copywriter, Ulf Börgesson (Ubik). Projektledare: Lisbeth Christensson.
Byrå: In Time. Art director Simon Schlüter, copywriter Ulf Börgesson (frilans), projektledare Lisbeth Christensson.
Institutionell annonsering 2014.
Förra året var temat Brasilien (såklart, det gäller att plocka gratispoäng där man kan). Då hade vi även en smaksnurra på nätet. Klicka i mitten, hjulet snurrar och stannar på en smak eller krydda. Och du får ett recept, fakta och trivia i rutorna under hjulet.
Byrå: In Time. Art Director: Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson. Projektledare: Lisbeth Christensson.
Byrå: In Time. Art director och interaktionsdesigner: Simon Schlüter. Grafisk formgivare: Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson (Ubik). Projektledare: Lisbeth Christensson.
Byrå: In Time. Art Director: Simon Schlüter. Copywriter: Ulf Börgesson. Projektledare: Lisbeth Christensson. Programmering: Understandit.
Institutionell annonsering 2013.
Första året vi jobbade med dem lät vi kommunikationen kretsa kring provköket.
Byrå: In Time. Art Director: Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson (Ubik). Projektledare: Lisbeth Christensson.
Byrå: In Time. Art Director: Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson (Ubik). Projektledare: Lisbeth Christensson.
Byrå: In Time. Art Director: Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson (Ubik). Projektledare: Lisbeth Christensson.
Byrå: In Time. Art Director: Jonas Berg. Copywriter: Ulf Börgesson (Ubik). Projektledare: Lisbeth Christensson.
One-offs.
Jobb jag tycker blev bra, men som inte är kampanjer i egentlig bemärkelse. Däremot fick flera av dem en rejäl effekt, inte minst ”Stoppa Terrorn” och ”Vallokalen ligger åt det hållet”. Dessutom puttades Northern Offshore Services nya, SEO-optimerade, hemsida upp dem ordentligt på Google.
Byrå: Ubik!. Projektledare & Copy: Ulf Börgesson. AD: Petra Ryrberg
Byrå: Ubik! Copywriter och projektledare: Ulf Börgesson. Art Director: Jonas Berg (In Time).
Byrå: The Gate. Projektledare och Creative Director: Ulf Börgesson. Copywriter: Markus Näslund. Art Director: Petra Ryrberg. Original: Peter Thorsby. Produktionsledning: Marie Molander.
Byrå: In Time. Projektledare: Lisbeth Christensson. AD: Jonas Berg. Copy: Ulf Börgesson.
Byrå: In Time. Projektledare, Emil Berg. Art Director, Simon Schlüter. Copywriter, Ulf Börgesson (Ubik). Fotograf, Lisa Jabar (annalisafoto AB).
För ett par år sedan flyttade SF-bokhandeln till nya lokaler. Sortimentet utgörs av böcker (surprise!) filmer och spel inom SF, fantasy och skräck. Butiken vänder sig till de som har ett verkligt intresse. Kampanjen kulminerade i ett event på invigningsdagen. Gick skitbra.
Utomhusreklam – ganska nördig
Över 90 % av sortimentet är på engelska. Skräcktexten är f ö grammatiskt korrekt.
Byrå: In Time. Projektledare: Lisbeth Christensson. Copywriter: Ulf Börgesson. Art Director & Illustratör: Simon Saunders.
Onlinekampanj – riktigt nördig
Personliga mail och landningssidor samt ”bjud in en kompis”. Skickades till webbshopens kundregister.
Socialdemokraterna Mälardalsregionen.
Jag har jobbat med en hel del politisk reklam för arbetarrörelsens olika grenar. Här är en av mina personliga favoriter, gick som utomhusreklam i en valrörelse.
Byrå: Ubik! Projektledare och copywriter: Ulf Börgesson. AD: Petra Ryrberg (Milk). Original: Anna Forsman (Milk). Produktionsledning: Marcus Aggfelt (Milk)
Byrå: Ubik! Projektledare och copywriter: Ulf Börgesson. AD: Petra Ryrberg (Milk). Original: Anna Forsman (Milk). Produktionsledning: Marcus Aggfelt (Milk)
Byrå: Ubik! Projektledare och copywriter: Ulf Börgesson. AD: Petra Ryrberg (Milk). Original: Anna Forsman (Milk). Produktionsledning: Marcus Aggfelt (Milk)
Byrå: Ubik! Projektledare och copywriter: Ulf Börgesson. AD: Petra Ryrberg (Milk). Original: Anna Forsman (Milk). Produktionsledning: Marcus Aggfelt (Milk)
Tågkompaniet.
Vi fick uppdrag att lansera helgtrafik mellan Oslo och Karlstad (vardagstrafik körde de redan). Kärnan i vårt förslag var att göra två olika kampanjer, en mot norrmän och en mot svenskar. Samt att lägga huvuddelen av budgeten på norrmännen. Och det gick riktigt bra.
Lansering av helgtrafik Oslo – Karlstad (mot norsk målgrupp).
Byrå: Factum Reklambyrå. Art director, Nicolas Krizan, projektledare Sammy Almedal, copywriter Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Art director Nicolas Krizan, projektledare Sammy Almedal, copywriter Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Art director Nicolas Krizan, projektledare Sammy Almedal, copywriter Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Art director: Nicolas Krizan, projektledare Sammy Almedal, copywriter Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Art director Nicolas Krizan, projektledare Sammy Almedal, copywriter Ulf Börgesson.
Lansering av helgtrafik Karlstad – Oslo (mot svensk målgrupp).
Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorenzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorenzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorentzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.
Byrå: Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorentzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.
Factum Reklambyrå. Projektledare: Sammy Almedal. Art Director: Nicolas Krizan. Produktionsledare: Lennart Lorentzen. Original: Linda Bohman. Copywriter: Ulf Börgesson.